MAAK KENNIS

MET DE MAKERS

Elementary Outdoor Sports verkent de wereld van klimmerken en brengt klimmer en fabrikant dichter bij elkaar. Dus wie zijn die merken?
In deze sectie nemen wij een moment om de merken die wij aanbieden, te introduceren. Stuk voor stuk zijn het bedrijven van gepassioneerde klimmers die, net als Elementary, iets willen betekenen voor de klimwereld. Met decennia aan ervaring staan zij stuk voor stuks voor kwaliteit en innovatie.
Het Franse EB bestaat sinds 1950 en is naar eigen zeggen de uitvinder van de klimschoen.

In 1930 realiseert Pierre Alian in Fontainbleau dat klimmen op sneakers efficiënter is dan op bergschoenen. Sneakers gaan echter niet lang mee en dus verstevigt hij de zijkanten met rubber. In 1947 start hij met schoenmaker Edmond Bourdonneau een bedrijf en maken zij de eerste, specifiek voor rotsklimmen ontworpen, schoen. In 1950 verschijnt voor de eerste keer een merknaam op een klimschoen: EB. Tot de dag van vandaag specialiseert EB zich uitsluitend in de productie van klimschoenen.

Lees meer
Het in 2002 opgerichte Mad Rock is de tweede onderneming van de in Korea geboren Young Chu.

Young begint op jonge leeftijd met klimmen in de jaren 70 en start op 16-jarige leeftijd met het maken van zijn eigen klimuitrusting. In 1987 richt hij Nelson Sports op en begint hij met de productie van bergschoenen en andere extreme sports schoenen. Zo ontwerpt hij jarenlang klimschoenen voor Five Ten.

Mad Rock begon als een bedrijf voor en door klimmers, gericht op het maken van technisch innovatieve en betaalbare klimschoenen. Jaren later houden ze die waarden nog steeds hoog. Mad Rock staat voor kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en betaalbaarheid.

Lees meer
De geschiedenis van het Tsjechische Ocun begint wanneer de oprichter en klimmer Pavel Hendrych in 1988 klimharnassen begint te maken.

In 1992 bezoekt hij een bevriende klimmer in het Siberische gebied Rock Pillars en samen met lokale klimmers beginnen ze klimschoenen te ontwerpen. In 1994 wordt het merk Rock Pillars geboren, vier jaar later gevolgd door Ocun. Ocun is verantwoordelijk voor een aantal baanbrekende innovaties zoals de voorgevormde hiel en naadloze hiel in klimschoenen, de beroemde 2-in-1 bouldermat en het gepatenteerde 3-Force systeem dat staan op kleine treetjes een stuk stabieler maakt.

Het is Ocun’s missie om het ontwerp van klimmateriaal te perfectioneren en zo de ultieme klimervaring te beleven.

Lees meer
Sinds dat ze het SCARPA kochten in 1956, maakt de familie Parisotto bergsportschoenen met passie.

SCARPA wordt in 1938 opgericht als een vereniging van schoenmakers met als doel de hoogste kwaliteit schoeisel ter wereld te produceren.
Luigi Parisotto werkt bij SCARPA als schoenmaker sinds zijn 13e en runt daarnaast een eigen schoenmakersbedrijf samen met zijn broers. In 1956 koopt hij SCARPA.

SCARPA is een van de eersten die snapt wat de snel ontwikkelende klim- en bergsportcultuur nodig heeft en begint daarvoor schoeisel te ontwikkelen. Sinds de jaren 60 zet SCARPA meerdere uitvindingen op haar naam, zoals de Gore-Tex alpine bergschoen.

Het bedrijf wordt nog steeds gerund door de familie Parisotto en richt zich met passie op het maken van de hoogste kwaliteit schoeisel voor klimmen, alpinisme, skiën, trekken, wandelen en trailrunnen.

Lees meer

DiamHands are forever: Nederlandse huidverzorging voor en door klimmers sinds 2019.

Rutger Ipenburg, oprichter en eigenaar van DiamHands, spreekt tijdens een gezellige avond in de boulderhal met een groep klimvrienden over de ellende van hun kapotte handen. Wat ze missen is een mooi product dat je handen verzorgt en lekker snel intrekt. De creatieve Rutger – afgestudeerd kunstenaar en tuinontwerper - gaat op onderzoek uit. Wat heeft je huid nodig om snel te herstellen? Met veel testen en proberen ontwikkelt hij in zijn eigen keuken DiamHands. Rutger: “DiamHands is een lotionbar die lekker ruikt, snel intrekt en vooral goed werkt!”

Inmiddels vindt DiamHands zijn weg naar diverse klimhallen in Nederland en daarbuiten, tot Antwerpen aan toe. DiamHands wordt nog altijd handgemaakt in Utrecht, met uitsluitend natuurlijke ingrediënten.

Lees meer

E9, haar kunst en haar creatieve stijl werden geboren in 1998 uit de dromen van een jongetje verloren in hemzelf en in de bossen van Meschia, Italië.

Dat jongetje was Mauro Calibani, voormalig wereldkampioen boulderen en oprichter van E9. Mauro haalt zijn creatieve energie en inspiratie uit de ronde en vloeiende vormen van de zandsteenrotsen waar hij iedere dag op klimt. Sinds haar oprichting is E9 nauw verweven met de klimcultuur. De kleding van E9, als kunstvorm, draagt de vrijheid van klimmen uit.

Het hele productieproces - inclusief ontwerp van de kleuren en verven van de stoffen- vindt lokaal plaats in een straal van paar kilometer rondom het bedrijf. E9 gebruikt uitsluitend organische materialen zoals hennep en organisch katoen. De producten van E9 zijn ademend en bieden optimale bewegingsvrijheid.

E9 wordt 100% geproduceerd in Italië, het land van mode, en is daar trots op. "Made in Italy" betekent een selectie van de beste materialen gecombineerd met Italiaanse creativiteit en innovatie om de meest exclusieve en unieke kleding te maken.

Lees meer